Niet lullen, maar poetsen

in gesprek met Hans den Breejen, bestuurslid Facilitaire en Personele Zaken

Wie ben je?

Ik ben 72. Mijn achtergrond ligt in het onderwijs: eerst lesgeven in schei- en natuurkunde, vervolgens onder andere decaan en adjunct-directeur geweest. Maar na zo’n 25 jaar krijg je - ondanks die verschillende functies - toch het gevoel dat het steeds meer van hetzelfde is. In die tijd fuseerden we samen met vijf scholen tot een scholengemeenschap. Er moest heel veel worden geregeld: met gemeenten, nieuwbouw, subsidies, onderhoud... noem maar op. Er was dus behoefte aan een facilitair manager, maar wel een die begreep wat het onderwijs nodig heeft. Dat heb ik ruim 20 jaar met heel veel plezier gedaan.

Thuis word ik nu al 50 jaar ondersteund door mijn vrouw (knap dat ze het zo lang met mij heeft volgehouden) en twee kinderen. We hebben nu ook twee kleinkinderen, iedereen gelukkig kerngezond.

En hobby’s... tja...  golf natuurlijk en ik speel bastuba in een harmonieorkest. Daar heb je flink wat adem voor nodig, dus gaan we regelmatig op hoogtestage in Zwitserland. Wandelen, want skiën doen ik niet meer: je wilt tenslotte nog lang blijven golfen.

Heb je een lijfspreuk?

Niet lullen maar poetsen. Uitvoerige besprekingen zijn aan mij niet besteed. Ik ben een doener, wil iets om handen hebben. Naast mijn functies hier op de club heb ik ook nog een paar andere vrijwilligersfuncties, dus ik verveel me nooit. Overigens kan ik ook prima een boek lezen hoor! De E-reader gaat altijd mee op vakantie.

Hoe ben je in het bestuur terechtgekomen?

Chris Oosterhuis heeft me in 2014 gevraagd. Hij zat toen in het Stichtingsbestuur en kende mijn buurman - Theo Hoekstra. Die wist dat ik net met pensioen was en heeft hem getipt. Zodoende…  

Jouw aandachtsgebied is Facilitaire en Personele Zaken. Wat zijn de grootste uitdagingen?

Facilitair management is het regelen van een hele boel zaken waar niemand bij stilstaat en toch vanzelfsprekend vindt: water uit de kraan, openingstijden, schone toiletten, reparaties buiten de piekuren, vitrineborden. En naast gebouwen en de baan ook het op tijd betalen van de salarissen, belastingen, verzekeringen, ziektekosten, Arbo- regels, opzetten administratie rond de Brasserie, contact met de gemeente en ga zo maar door.

Op dit moment zijn onze grootste uitdagingen de Horeca en de driving range. De Horeca omdat die onmisbaar is, maar hoe houden we de kosten laag en de kwaliteit goed? En de driving range hoe we daarmee de toekomst in willen qua organisatie, personele bezetting, gebouwen.  

Hoe heeft ons bestuur zich in jouw bijna 10 jaar ontwikkeld?

Helemaal vergelijken kun je niet, want we zijn van twee besturen naar één bestuur gegaan. Waar vroeger de Stichting zorgde voor de bedrijfsvoering en het clubbestuur voor de leden is het verenigingsbestuur nu verantwoordelijk voor beide. Het is een ander bedrijf geworden, waarbij je gewoon moet zorgen dat er voldoende geld binnenkomt. Dat “bedrijf” is 363 dagen per jaar open met alle consequenties van dien in personele bezetting en kosten.

Overigens heb ik het gevoel dat die samensmelting van bedrijfsvoering en ledenbelang niet bij alle leden is ingedaald. Jammer genoeg hebben die nog steeds het gevoel dat de golfbaan hun uit handen is geslagen. Terwijl het met de vereniging - en de baan - nu toch beter gaat dan ooit….

Welke ambities zijn gerealiseerd en welke moeten er nog worden vervuld?

Er is heel veel in gang gezet op het gebied van verjonging, vrouwen in het golf, kwaliteit van de horeca, baanexploitatie, integratie van de golfschool. Veel daarvan is nog in ontwikkeling, maar het komt er wel aan. En nu er vier leden van het bestuur na hun periode opstappen is de ambitie om dat bestuur ook wat te verjongen. Met behoud van levenservaring… dat dan weer wel.

Krijg je reacties van clubleden op jouw bestuurdersrol?

Niet veel, maar als ik die krijg zijn die meestal in de positieve sfeer. Maar ik werk dan ook meer op de achtergrond. De manager krijgt meer opmerkingen en wat mij daarbij opvalt is dat die het vrijwel nooit goed doet. Ik heb twee managers meegemaakt en het patroon is telkens hetzelfde. Natuurlijk willen leden voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar de manager moet ook letten op inkomsten en bedrijfsvoering. Daar zit dan ook een verschil tussen de beleving door leden en greenfeespelers. Van een groep greenfeespelers uit de Golfalliantie kregen we spontaan een mail met complimenten over de ontvangst, baan en verzorging. Kijk, daar kunnen onze mensen weer een tijd op teren.

Hoe vind je het om mee te denken over alle andere bestuurstaken?

Het is goed en noodzakelijk om een totaalbeeld te krijgen van ons bedrijf. En we hebben veel steun aan elkaar. Op facilitair gebied zijn Arnold, Arvid en Corina onmisbare partners. Maar op zaken waar ik geen verstand van heb – bijvoorbeeld ledenzaken - kan ik inhoudelijk minder goed bijdragen. Het moet voor mij concreet zijn.

Wat zijn volgens jou de sterke en zwakke kanten van onze vereniging?

Sterk:

  • Mooie, uitdagende baan.
  • Veel gemotiveerde vrijwilligers
  • Gezellige club met gewone mensen, geen kouwe kak
  • Mooi clubhuis

Zwak:

  • We hebben geen zwakke punten!
  • Natuurlijk is er altijd wel iets te verbeteren, maar het is een prachtige vereniging

Waar kijk je met het meeste plezier op terug? Wat heeft het jouzelf opgeleverd?

Voldoening. Ik geniet van de dingen die je voor elkaar krijgt. Neem bijvoorbeeld de matten op de Crailoobaan. Willen we ook op de Boschbaan doen, maar dat is nog wel even overleggen, want daar heb je natuurlijk de gele en rode afslagen, dus hoe doen we dat het handigst? Of kijk naar de nieuwe vitrinekasten bij hole 1: dat bespreek je dan met Ton van der Geest en die maakt er iets moois van. Zo zijn er heel veel dingen waarmee je mensen helpt en met plezier naar kijkt.

Wat zou je vanuit je bestuursfunctie tegen de leden willen zeggen?

Hou het gezellig! Ik hoorde laatst dat iemand uit een flight is gestapt omdat er constant gemopperd werd op van alles en nog wat. Kijk, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar praat met de persoon in kwestie en laat je informeren. Luisteren dus in plaats van lopen miepen!

Het bestuur is op zoek naar vier nieuwe bestuursleden.
Klik voor meer informatie op de vacaturebeschrijving!