Vraag het Nico

Kapotte club tijdens de wedstrijd?

Iedereen heeft waarschijnlijk weer genoten van The Open. Maar minder van Sergio Garcia, die het verkeerde voorbeeld gaf en na een slechte drive zijn driver op hole 1 stuk sloeg. Wat betekent dat voor het vervolg van de wedstrijd?

Je mag een club die beschadigd is geraakt tijdens een ronde repareren of vervangen (Regel 4.1a(2)), mits de schade niet is ontstaan door misbruik van de club.
Die caddie van Garcia zal wel gebaald hebben. Immers, vanaf hole 1 kon hij niet meer spelen met de driver en mocht deze ook niet meer worden vervangen. Winst of een mooie score met een vette cheque kan je dan wel vergeten.

Tijdens een wedstrijd maakte ik eens mee dat een speler plots een verbogen putter in zijn handen had. Dat was vlak daarvoor gebeurd, toen zijn caddie met tas en al op de grond viel.
De speler en de tegenstander haalden mij als referee erbij en vroegen hoe nu te handelen. Zoals hierboven aangegeven, mocht hij hem vervangen. Het was een ongelukje. Maar vroeg de speler, terwijl hij zijn putter verboog naar redelijk normaal: “Ik kan er zo ook mee spelen. Mag dit?”

Ja, ongeacht de oorzaak en aard van de schade wordt de beschadigde club gedurende de rest van de ronde altijd beschouwd als een club die nog steeds aan de eisen voldoet. Dat betekent dat je de club dus niet hoeft te repareren of vervangen, je mag de rest van de ronde blijven spelen met de beschadigde club.

Out of bounds na slag uit rode hindernis

Nu een situatie voor fijnslijpers: hoe te handelen als je je bal na een slag uit de rode hindernis out of bounds hebt geslagen?

Je slaat van de afslagplaats je bal in een rode hindernis. Je kiest ervoor om de bal uit die hindernis te slaan. Helaas, je slaat de bal en die belandt out of bounds. Wat nu? Hou je vast, er zijn heel wat mogelijkheden!

Je mag dan slag en afstand toepassen volgens regel 18.2b. Het referentiepunt is dan de plek waar je de bal vanuit de hindernis sloeg. Je hebt dan wel een strafslag en dat wordt dan je vierde slag.

Maar, als je een bal dropt in die hindernis en dan beslist dat je die bal vanaf de plek waar hij dan ligt niet wil slaan maar buiten de hindernis. Mag dat?
Ja, de speler mag een ‘back on the line’ relief nemen overal op de plek die ligt in rechte lijn met de plek waar je eerste bal na afslag de hindernis voor het laatst passeerde en de vlag, maar niet dichter bij de hole (regel 17.1d(2)).
Je mag ook lateraal relief nemen (twee clublengtes) waarbij je als referentiepunt neemt de plaats waar de bal na je eerste afslag de hindernis voor het laatst passeerde (regel 17.1 d (3). Of een andere bal spelen van de plek waar je laatste slag buiten de rode hindernis was geslagen. In dit geval dus de afslagplaats (regel 17.2a (2)).

Maar let op, als je deze opties kiest moet je wel twee strafslagen i.p.v. een strafslag tellen en heb je dus 5 slagen gemaakt. Te weten een strafslag voor slag en afstand relief plus een strafslag voor taking back on te line relief ,lateraal relief of spelen van een andere bal vanaf de plek waar de laatste slag buiten de hindernis was geslagen.

Maar wij zijn er nog niet!
De speler mag ook na het out of bounds spelen van de bal ervoor kiezen niet in de hindernis te droppen maar meteen de hiervoor aangegeven reliefs te nemen buiten de hindernis. Maar je moet dan eveneens twee strafslagen noteren.
Wie mij niet gelooft of het nog eens rustig wil nalezen verwijs ik naar Clarification 17.2b/1. Die kun je vinden op de R&A app.
Niet vergeten, zou ik zeggen!

Fijne golfdagen en tot ziens op onze mooie baan!