Vraag het Nico

Etiquette

De zomer heeft zich volop aangediend met tropische temperaturen en heerlijk weer om te golfen. Ook onze baan ligt er prima bij met goedlopende greens.  Dit keer begin ik met een hartenkreet van de Marshals over de etiquette in de baan.

Mij is gevraagd of ik aandacht wil besteden aan een aantal belangrijke etiquette regels die nogal eens worden vergeten. Aan dat verzoek voldoe ik graag. Ook om samen scherp te blijven en elkaar te kunnen helpen deze regels toe te passen. Uitgangspunt daarbij is dat iedere golfer de beste bedoelingen heeft maar iedereen kan het wel eens vergeten of in gedachten zijnde iets doen wat volgens de etiquetteregels niet de bedoeling is.

Als wij met zijn allen ons aan de regels houden en elkaar helpen dit te doen dan komt het volgens mij helemaal goed.

 

Veelvoorkomende vergissingen

  1. Schrijf je score na het uitholen niet op die hole waar je zojuist gespeeld hebt maar loop eerst door naar de volgende hole en schrijf daar je score op.
  2. Rij niet met je trolley tussen de green en bunker.
  3. Plaats je trolley niet op de voorgreen.
  4. Rij na je afslag ook niet met je trolley via de afslagplaats door naar je bal maar gebruik de paden.
  5. Een oefenswing op de afslagplaats mag, maar daarbij mag je de grond niet raken, laat staan een plag slaan.
  6. Zet je tas en trolley voor het putten neer op een plek in de richting van de volgende hole. Mocht je aan de andere kant moeten chippen naar de green toe, plaats vervolgens je tas of trolley voor het putten dan eerst aan de andere kant van de green op een plek waar je na het putten naar de volgende hole toe moet lopen.
  7. Draag je pitchfork bij je en gebruik deze ook op de green.
  8. Speel niet samen met een andere speler uit  één tas.
  9. Hark de bunker aan nadat je de bal uit de bunker hebt geslagen en plaats die hark terug op de standaard.
  10. Sla op de juiste plek af. Dus tee je bal op tussen de twee markers, twee clublengtes diep, gerekend vanaf de achterkant van de markers.

 

Nieuwe local rules

De plaatselijke regels op onze baan zijn aangepast. Ze staan vermeld op de website en worden ook vermeld op de kaarten die binnenkort worden gedrukt. De wedstrijdcommissie is van deze wijziging op de hoogte en reikt aan de deelnemende spelers dan ook kaarten uit waarbij de oude plaatselijke regel voor hole 9 Boschbaan is doorgekruist. Bij uitreiking van die kaart wordt daar ook op gewezen.

De rode paaltjes rondom de green van hole 9 zijn zodanig geplaatst dat het voor de speler na het spelen van een bal in de richting van de green praktisch zeker is dat die bal in de hindernis ligt. Je mag in die situatie dan ook geen provisionele bal slaan.

Doe je dit toch, dan kan leiden tot een ‘serious breach’. Om dit duidelijk te maken schets ik een casus en duik ik met jullie zeer diepgaand in de regels.

Ten onrechte provisionele bal

Een door de speler ten onrechte als provisonele bal gespeelde bal,  is bal in het spel geworden met de straf van slag en afstand (regel 18.3 /18.1).

Het is goed je daar rekenschap van te geven. Immers, met name in een strokeplay wedstrijd kan het dramatische gevolgen voor je hebben als je de provisionele bal slaat, die vervolgens in het water terecht komt en dit zich drie keer herhaalt waarbij de bal tenslotte op de green belandt. Op dat moment heb je volgens de regels dus al 8 keer geslagen ( 4 slagen met telkens 1 strafslag).

Als je aangekomen op de green je originele bal in de hindernis vindt, mag je die dus niet meer spelen. Doe je dit toch dan heb je met een verkeerde bal geslagen. Hole je daarmee je laatste hole van de wedstrijd uit en corrigeer je je fout niet voor het inleveren van je getekende kaart (met daarop de slagen die je met die originele bal, niet meer in het spel zijnde hebt geslagen) dan is er sprake van een ‘serious breach’.

Je hebt immers een provisionele bal geslagen waar dit niet mag, je hebt de slagen niet genoteerd die je met de bal in het spel hebt geslagen, in geval van strokeplay niet uitgeholed met de bal in het spel maar na een verkeerde bal te hebben geslagen daarmee uitgeholed en dit niet gecorrigeerd. Omdat je je getekende kaart hebt ingeleverd en in het geval een en ander is geconstateerd voordat de uitslag van de wedstrijd definitief is kan en moet de wedstrijdcommissie maar een ding doen en dat is je diskwalificeren.

Niet en eigenlijk nooit meer vergeten zou ik zeggen.

Fijne golfdagen en tot ziens op onze mooie baan!