Nieuws
6 February 2024

De Driving Range van de Toekomst

Ook de golfwereld kent congressen over trends en ontwikkelingen en een heuse beursvloer, waar je kennis kunt maken met de nieuwste snufjes op het gebied van robotmaaiers, elektrische laadpalen, starttijdensystemen, etc. etc. Het 28ste Nationale Golfcongres stond in het teken van de Driving Range van de Toekomst. Maar liefst 400 mensen togen naar Den Bosch, waaronder een zeskoppige delegatie vanuit Spandersbosch. Vanaf 1 januari 2025 is Spandersbosch immers zelf verantwoordelijk voor de toekomst van haar driving range.

Belangrijke trend is de opmars van off-course golf. Vooral onder jongeren is indoor golf populair, waarbij je onder het genot van een hapje en een drankje met behulp van digitale systemen als Trackman en Inrange een balletje slaat. Bekende voorbeelden zijn de Chi Chi Lounge in Utrecht en de Golflounge Amsterdam, maar ook andere banen richten digitale driving ranges in.  Goese Golf bijvoorbeeld heeft flink geïnvesteerd in digitalisering en ziet dat het enorm aanslaat. Waarschijnlijk verdient de investering zich al in 2,5 jaar terug in plaats van 5 jaar zoals aanvankelijk verwacht.

Omdenken

Er is een transitie in golf gaande, is de impliciete boodschap op het Nationaal Golfcongres. Als golfclub kun je het beste daarin meegaan. Berthold Gunster, grondlegger van het begrip ‘Omdenken’, liet met een reeks van aanstekelijke voorbeelden zien hoe je dat doet. Als zich een probleem voordoet, accepteer dan wat je niet kunt veranderen en kijk wat je nog wel kunt. Zo bleek op de achterkant van de medailles van de Achtkastelenloop in Vorden onbedoeld Achtkastenloop te staan. De organisatie maakte van de nood en deugd en organiseerde voor één keer de Achtkastenloop door kasten te plaatsen bij de kastelen. De ‘fout’ zorgde voor zoveel PR  dat het evenement in no time uitverkocht was. Wat leren we hiervan? Zeg ja tegen de dingen die je niet kunt veranderen en kijk hoe je hier zo goed mogelijk op kunt inspelen.

Verjonging

De off-course golflounges blijken een veel jonger en diverser publiek aan te trekken dan de traditionele golfcourses. Golfers komen er om hun vaardigheden te oefenen en brengen andere mensen mee die op een laagdrempelige manier met golf in aanraking komen. Non-golfers komen puur voor het plezier. Vaak vinden ze het zo leuk dat ze regelmatig terugkomen en ook anderen enthousiast maken voor dit type entertainment. Die groep zorgt voor extra omzet voor je club en een deel daarvan raakt mogelijk ook enthousiast voor het gras. In de Grote Zaal konden de verschillende systemen worden uitgeprobeerd. Veel inspiratie dus voor de Driving Range 2.0 bij ons.

Duurzaamheid

Naast het hoofdprogramma waren er ook elf workshops, bijvoorbeeld over waterbeheer, data en ICT én over de klantreis van verschillende generaties. Babyboomers (1941 – 1955) kijken heel anders naar golf dan generatie Z (2001-2015). Generatie Z is opgegroeid met technologie en wil bij wijze van spreken graag op hole 7 al haar tosti kunnen bestellen, zodat die klaar is als ze op het terras arriveert. Deze generatie gaat voor digitale betrokkenheid én voor duurzaamheid. Wat dat laatste betreft zitten we gelukkig goed op Spandersbosch.

Soft skills

Militair vlieger Dominique Schreinemachers sloot het congres af met een indrukwekkend verhaal over haar opleiding en ervaring als piloot. Om succesvol te zijn komt het niet alleen aan op je hard skills, maar vooral op je soft skills. Jezelf kennen, omzien naar anderen, doorzetten, net dat stapje harder zetten voor elkaar. Op missie in Afghanistan waren al die vaardigheden hard nodig. Bijzonder zo’n verhaal op een golfcongres. Goed ook om met een team naar toe te zijn geweest en naderhand met elkaar te delen wat dit betekent voor de manier waarop we op Spandersbosch met problemen omgaan. Sommige dingen zijn zoals ze zijn, hoe kunnen we daar met humor en creativiteit mee omgaan? Ook op Spandersbosch moeten we omdenken en daar nemen we graag iedereen in mee. Op een golfpark gaat het niet alleen om de hard skills, maar vooral om de soft skills!