Vraag het Nico

Winterse regels

De zomer ligt al lang achter ons en de herfst is in volle gang. De golfbaan ligt er dus navenant bij. Veel regen en  natte baancondities. Pimp je regelkennis op voor de veel voorkomende situaties in deze tijd. Bekijk  regel 16.3 over de ingebedde bal en regel 16.1 die aangeeft hoe te handelen bij tijdelijk water op fairway, rough, green en bunker. Dit keer behandel ik twee misverstanden en een onwetendheid bij de meeste golfers.

Misverstand op de afslagplaats

Je bal is op de afslagplaats opgeteed en je slaat onder de bal door, terwijl de bal op dezelfde plaats blijft liggen. Of je hebt die bal wel geraakt, hij gaat recht omhoog en blijft vervolgens liggen op de afslagplaats vóór de tee markers. Dan hoor ik nogal eens de uitleg dat de bal niet in het spel is,  omdat hij de teemarkers niet heeft gepasseerd.

Dat is een wijd verbreid misverstand en simpel te weerleggen.

Immers, volgens de definitie van slag heb je een slag gedaan en de bal is wel degelijk in het spel.

Misverstand bij greensome

Het tweede misverstand betreft de volgorde van spelen bij greensome na het per ongeluk verrollen van de bal tijdens een oefenswing.

Het komt wel eens voor dat de bal tijdens een wedstrijd per ongeluk verrolt na een oefenswing. De bal moet dan worden teruggeplaatst op de oorspronkelijke plek met bijtelling van één strafslag. Dan denken de meesten dat de partner vervolgens de bal moet slaan.

Dat is niet juist.

Onthoud dat in zo’n situatie strafslagen voor een partij geen invloed hebben op de volgorde van spelen van partners. Dus ook niet bij greensome. De speler die de bal per ongeluk raakte,  moet dus nog steeds de volgende slag doen. Dit kan je lezen in regel 22.3.

Wat bijna niemand weet

Vraag: mag je twee keer op een dag meedoen aan een stablefordwedstrijd 9 holes?

Antwoord: dat mag, maar heeft wel gevolgen voor de tweede wedstrijd.

Op de dag van een strokeplaywedstrijd mag je als speler voorafgaande aan een ronde niet oefenen. Dit kun je vinden in regel 5.2b. Onder oefenen wordt in ieder geval begrepen het slaan van een bal op de baan. Dat heb je dus gedaan tijdens de eerste wedstrijd die dag. Je mag dan wel meedoen met de tweede wedstrijd en zelfs (nog) een qualifying ronde spelen, maar voor de prijzen van die tweede wedstrijd doe je niet mee. Heb je het niet aan de wedstrijdcommissie verteld en die komt erachter,  dan word je alsnog gediskwalificeerd.

Er is één uitzondering.

Als je de eerste wedstrijd de 9 holes van de Crailoobaan speelt en de tweede wedstrijd de 9 holes van de Boschbaan dan heb je niet geoefend op (het deel van)de baan waarop de tweede wedstrijd wordt gespeeld en mag je wel degelijk meedoen voor de prijzen van de tweede wedstrijd.

Goed onthouden en veel herfst- en winterplezier op onze Golfbaan!