Hans den Breejen
Genieten van dingen voor elkaar krijgen.
Hans den Breejen is bestuurslid Facilitaire en Personele Zaken. Al ruim tien jaar zet hij zich in verschillende besturen in voor Spandersbosch. Liefst op de achtergrond. Facilitaire Zaken gaat over zaken die iedereen vanzelfsprekend vindt en die je opmerkt als ze niet voor elkaar zijn: water uit de kraan, bediening in de brasserie, schone toiletten…. Hans geniet van de dingen die hij achter de schermen voor elkaar krijgt.
Persoonlijke Q&A
Wie ben je?
Mijn achtergrond ligt in het onderwijs: eerst lesgeven in schei- en natuurkunde, vervolgens o.a. decaan en adjunct-directeur geweest. Maar na zo’n 25 jaar krijg je - ondanks die verschillende functies - toch het gevoel dat het steeds meer van hetzelfde is. In die tijd fuseerden we samen met 5 scholen tot een scholengemeenschap. Er moest heel veel worden geregeld: met gemeenten, nieuwbouw, subsidies, onderhoud... noem maar op. Er was dus behoefte aan een facilitair manager, maar wel één die begreep wat het onderwijs nodig heeft. Dat heb ik ruim 20 jaar met heel veel plezier gedaan.
Thuis word ik nu al 50 jaar ondersteund door mijn vrouw (knap dat ze het zo lang met mij heeft volgehouden) en twee kinderen. We hebben nu ook twee kleinkinderen, iedereen gelukkig kerngezond.
En hobby’s... tja... golf natuurlijk en ik speel bastuba in een harmonieorkest. Daar heb je flink wat adem voor nodig, dus gaan we regelmatig op hoogtestage in Zwitserland. Wandelen, want skiën doe ik niet meer: je wilt tenslotte nog lang blijven golfen.
Heb je een lijfspreuk?
Niet lullen maar poetsen. Uitvoerige besprekingen zijn aan mij niet besteed. Ik ben een doener, wil iets om handen hebben. Naast mijn functies hier op de club heb ik ook nog een paar andere vrijwilligersfuncties, dus ik verveel me nooit. Overigens kan ik ook prima een boek lezen hoor! De E-reader gaat altijd mee op vakantie.
Hoe ben je in het bestuur terechtgekomen?
Chris Oosterhuis heeft me in 2014 gevraagd. Hij zat toen in het Stichtingsbestuur en kende mijn buurman - Theo Hoekstra. Die wist dat ik net met pensioen was en heeft hem getipt. Zodoende…
Jouw aandachtsgebied is facilitair en personele zaken. Wat zijn de grootste uitdagingen?
Facilitair management is het regelen van een hele boel zaken waar niemand bij stilstaat en die iedereen toch vanzelfsprekend vindt: water uit de kraan, openingstijden, schone toiletten, reparaties buiten de piekuren, vitrineborden. En naast gebouwen en de baan ook het op tijd betalen van de salarissen, belastingen, verzekeringen, ziektekosten, Arbo- regels, opzetten administratie rond de Brasserie, contact met de gemeente.
Onze grootste uitdagingen zijn de Horeca en de Golf Academy. De Horeca omdat die onmisbaar is, maar hoe houden we de kosten laag en de kwaliteit goed? En het overnemen van de regie op de Golf Academy is natuurlijk een groot project, waarin veel geld omgaat en waarbij veel mensen betrokken zijn.
Hoe heeft ons bestuur zich in de10 jaar dat jij bestuurder bent, ontwikkeld?
Helemaal vergelijken kun je niet, want we zijn van twee besturen naar één integraal bestuur gegaan. Waar vroeger de Stichting zorgde voor de bedrijfsvoering en het clubbestuur voor de leden is het verenigingsbestuur nu verantwoordelijk voor beide. Het is een ander bedrijf geworden, waarbij je gewoon moet zorgen dat er voldoende geld binnenkomt om ervoor te zorgen, dat leden en gasten met plezier kunnen spelen.
Dat “bedrijf” is 363 dagen per jaar open met alle consequenties van dien in personele bezetting en kosten.
Juist doordat we nu integraal besturen, gaat het beter met de vereniging dan ooit.
Krijg je reacties van clubleden op jouw bestuurdersrol?
Niet veel, maar als ik die krijg zijn die altijd in de positieve sfeer. Maar ik werk dan ook meer op de achtergrond. De manager krijgt meer opmerkingen en wat mij daarbij opvalt is dat die het vrijwel nooit goed doet. Ik heb twee managers meegemaakt en het patroon is telkens hetzelfde. Sommige leden willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar de manager moet ook letten op inkomsten en bedrijfsvoering. We zien dan ook een verschil tussen de beleving door leden en greenfeespelers. Van een groep greenfeespelers uit de Golfalliantie kregen we spontaan een mail met complimenten over de ontvangst, baan en verzorging. Kijk, daar kunnen onze mensen weer een tijd op teren. Gelukkig krijgen we die mails nu ook steeds vaker van onze eigen leden!
Hoe vind je het om mee te denken over alle andere bestuurstaken?
Het is goed en noodzakelijk om een totaalbeeld te krijgen van ons bedrijf. En we hebben veel steun aan elkaar. Op facilitair gebied zij Arnold, Arvid en Corina onmisbare partners. Maar op zaken waar ik geen verstand van heb – bijvoorbeeld ledenzaken - kan ik inhoudelijk minder goed bijdragen. Het moet voor mij concreet zijn.
Wat zijn volgens jou de sterke en zwakke kanten van onze vereniging?
Sterk:
• Mooie, uitdagende baan.
• Veel gemotiveerde vrijwilligers
• Gezellige club met gewone mensen, geen kouwe kak
• Mooi clubhuis
Zwak:
• We hebben geen zwakke punten!
• Natuurlijk is er altijd wel iets te verbeteren, maar het is een prachtige vereniging
Waar kijk je met het meeste plezier op terug? Wat heeft het jouzelf opgeleverd?
Voldoening. Ik geniet van de dingen die je voor elkaar krijgt. Neem bijvoorbeeld de nieuwe afslagmatten op de Crailoobaan en nu ook op de Boschbaan doen. Dat is nog wel even overleggen, want daar heb je natuurlijk de gele en rode afslagen, dus hoe doen we dat het handigst?
Of kijk naar de vitrinekasten bij hole 1: dat bespreek je dan met Ton van der Geest en die maakt er iets moois van. Zo zijn er heel veel dingen waarmee je mensen helpt en met plezier naar kijkt.
Wat zou je vanuit je bestuursfunctie tegen de leden willen zeggen?
Hou het gezellig! Ik hoorde laatst dat iemand uit een flight is gestapt omdat er constant gemopperd werd op van alles en nog wat. Kijk, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar praat met de persoon in kwestie en laat je informeren. Luisteren dus in plaats van lopen miepen!